|
Aschig
| |
| Thursday, March 30, 2006 - 3:37 am: |
|
|
GS1, thanks for the comments. In most cases I have tried to be general. You have attached some of your own interpretations to what I said. For instance, my बाळु was supposed to refer to anyone writing on the web - that includes what I write here - the message being "take it if you identify yourself with what is said (by first making the effort to do a bit of thinking)." For the same reason for me charvak is a school rather than a person. By that definition, Bhagatsingh belonged to that school, and I consider myself to belong to it too. You may prefer calling it Lokaayat. I am surprised about your comments on Bhagatsingh since what I have written is based solely on what he has written, and that too in this century providing not enough time for it to be diluted. Incidentally, the story you have quoted is based on an analogy. I have written about analogies in a scattered fashion elsewhere a couple of years ago. May be that can form part of a future blurb. About my writings being one sided: yes, I do try to push an extreme view - but one that I fully subscribe to. As I have said in comments earlier, many times these are suggestions to myself. I will not be surprised if they are not palatable to many. I do feel I should write in Marathi. One day. More comments will be welcome. Muktasunit, a lighter aside on your comments: "A person who can stay calm when everyone around is losing her head has probably not understood the situation."
|
Ekanath
| |
| Thursday, March 30, 2006 - 6:58 am: |
|
|
As I have said in comments earlier, many times these are suggestions to myself. आशिश महोदय, अमर्त्य सेन यांच्या पुस्तकाची ओळख दिल्याबद्दल धन्यवाद. मी मागावले आहे. तुमच्या लिखाणाने वाचण्यास अधिकच उत्साह आला. तुमच्या वरच्या विधानावरून रसेल चे एक वाक्य आठवले. The trouble with the world is that the stupids are cocksure and the intelligent are full of doubt. अर्थात रसेल चिमटे काढणारा होता. ऍरिस्टॉटल हा अधिक सभ्य. तो म्हणतो, It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it. अमर्त्य सेन यांच्या पुस्तकाची वाट पहाणे अधिक रसपूर्ण केल्याबद्दल धन्यवाद.
|
Paragkan
| |
| Thursday, April 06, 2006 - 3:20 pm: |
|
|
Do not let others define your morals for you Look around and you will be able to define them for yourself >>>> Is that the moral of your post? ~D
|
Aschig
| |
| Thursday, April 06, 2006 - 4:16 pm: |
|
|
Nope. As usual, its a directive to myself. :-)
|
Yogibear
| |
| Thursday, April 20, 2006 - 1:23 pm: |
|
|
Aschig: April 20, 2006 - Nice article...
|
Is it not - alistair Or may be it is one and the same!
|
Graceful
| |
| Saturday, April 22, 2006 - 10:01 pm: |
|
|
Good one. I think opinions should be rational leaving out the emotionality.
|
Bee
| |
| Wednesday, July 05, 2006 - 8:14 am: |
|
|
आशिष, छान लिहिलेस रे.. आपण जेंव्हा इतिहासाचा विचार करतो तेंव्हा फ़ार फ़ार तर ज्ञानेश्वरांच्या काळापर्यंत पोचतो. आपली भारतीय संस्कृती, आपली नितीमुल्ये, आपले वेद पुराण, आपले ग्रंथ हे सर्व इतके प्राचीन अर्वाचीन आहेत की त्यांच्या अभ्यास करणारे खूप कमी आहेत.
|
it has the right amount of doubt that perhaps even that high being may not know how the universe came into existence >>>>> hummmm. Sometimes I think, लहानपणा पासुनच देव असतो हेच शिकविले जाते. किती जणांना तो दिसलाय dont know . ज्यांना खरच अनुभुती आलीय ती देवाची का सत्याची? मग बुध्दाने ज्ञान प्राप्त झाल्यावर धर्म स्थापणा का केली? ( की असलेल्या वा नसलेल्या देवाने त्यांना तसे सांगीतेले.) विवेकानंदाना ह्या प्रश्नाचे उत्त्तर सापडले पण मग त्यांनी आपल्याला का नाही सांगीतले? पृथ्वी से पहले सच नही था, असत्य भी नही, आकाश भी नही, अंतरिक्ष भी नही, छिपाथा ग्यान पण मग अंतीम सत्य हे खरच अंतीम असत का? की जे कळन्या पलीकडे आहे वा नाहीच त्याला विचारवंत अतींम सत्य असे म्हनुन सोडुन देतात का? असो खुप प्रश्नच आहेत.
|
Bee
| |
| Thursday, July 06, 2006 - 1:49 am: |
|
|
केदार - गौतमाला, विवेकानंदांना आत्मज्ञान प्राप्त झाले होते, ह्या विश्वाचे ब्रह्मज्ञान किंवा रहस्य नाही. माझ्या मते देव हा निराकार आहे. ज्यांना आपण देव म्हणतो ती शक्तीप्राप्त केलेली मनुष्येच आहेत. आपला शास्त्राचा अभ्यास, आपल्या वेदांचा अभ्यास पुरेसा आहे का? कल आहे का? इथे आपण हे सार काही समजून अनुभव घेण्यास कमी पडतो.
|
Storvi
| |
| Monday, July 17, 2006 - 10:00 pm: |
|
|
हं! .. .. ..
|
Zakki
| |
| Tuesday, July 18, 2006 - 9:45 pm: |
|
|
Realizing such a Self is the only way to immortality. जगात किती थोडे लोक असे आहेत ज्यांना तुम्ही म्हंटलेले कळते किंवा पटते? कदाचित् भारतात हजारो असतील (कारण त्यांनी हे वाचले असण्याचा संभव जास्त.) किती लोकांच्या मनात गोंधळ उडतो की हे जर खरे तर मग समाजात रहाताना आपण कसे रहायचे? संसारात राहून हे कसे जमेल? अधर्माचा मोड करणे हे क्षत्रियाचे कर्तव्य असल्याने अर्जुनाला लढावे लागलेच ना? मग इतरांनाहि संसारात रहाताना बरेच काही काही करावे लागते, त्यातून सगळे काही गोंधळ जगात निर्माण होतात, नि त्याकडे दुर्लक्ष करून चालत नाही ना! या प्रश्नांची उत्तरे काय? या प्रश्नांची उत्तरे चिंतन करून माझी मलाच मिळतील. पण चिंतन करायला काही 'चांगले बीज' लागत नाही का? उगीच भलत्याच गोष्टींचे चिंतन करत बसलो तर योग्य उत्तर सापडणार नाही.
|
Khajur
| |
| Wednesday, July 19, 2006 - 6:56 am: |
|
|
zakki, kay challay halli? khajur
|
Zakki
| |
| Wednesday, July 19, 2006 - 1:50 pm: |
|
|
नुसती मज्जा अन् काय! मायबोलीवर लोकांना उचकावणे नि अनेक बीबी बंद होइस्तवर चालू ठेवणे. बरेचदा बिबी लवकर बंद पडेल असे काही लिहिले की मग दुसरा एखादा बीबी उघडतो नि पुन: मूळ मुद्दा बाजूला राहून, मी काय म्हंटले नि तुम्ही काय म्हंटले नि मी मात्र योग्य तेच करतो तुम्ही मात्र 'जबाबदारीने' लिहीत नाही. असे चालते. मी मात्र कबूल करतो, की मी चुकीचे लिहिले, वहावत जाऊन एकदम वाट्टेल ते वाईट लिहिले, कारण माझे मलाच नंतर का होईना, उमगते की माझ्या मनात एक असले तरी लिहिलेले वाचून लोकांचा समज वेगळाच होऊ शकतो. इतके योग्य शब्द वापरणे, योग्य वाक्यरचना करणे हे मला जमत नाही (लहानपणापासूनच इंजिनियर होणार तेंव्हा मराठी, इंग्रजी कडे फारसे लक्ष दिले नाही. हिंदी तर काय पुण्यात शिकलो, मग हिंदीत लिहिणे दूरच. ) काय सविस्तर उत्तर दिले ना! पुन: कुणि विचारणार नाही, काय चालले आहे ते!
|
Aschig
| |
| Wednesday, July 19, 2006 - 8:35 pm: |
|
|
zakki, I do not think the statement has anything to do with shunning your daily duties. But more importantly, it is up to you to decide what those duties are. As far as getting a seed to start off is concerned, each of the Hindu systems of thought (nyaya, sankhya etc.), as also Jainism and Buddhism have laid down a few basic rules to obtain such basic knowledge from the surrounding. nyaya (meaning logic) in particular was very regourous in defining and deriving things. Following those basic traits easily allows anyone to start off. In the end, it is those who can think out of the box that drive evolution, be it biological or material or philosophical. The main idea - as far as I am concerned - is to let there be a larger picture in all your thoughts.
|
Aschig
| |
| Wednesday, July 19, 2006 - 8:40 pm: |
|
|
kedar, I do not think real thinkers just ascribe something they do not understand to any absolutism and leave it there. Yes, there are many questions and we need to keep on biting off them. Bee, Vivekanand had made some very interesting comments about religion. Will post them some other time.
|
Zakki
| |
| Thursday, July 20, 2006 - 2:12 pm: |
|
|
धन्यवाद. न्याय, सांख्य शास्त्रे आता 'नेटवर शोधतो. माझ्याजवळ उपनिषदे आहेत, त्यावरचे बेलसरे यांचे स्पष्टीकराणात्मक पुस्तक आहे. ते चौथ्यांदा वाचून बघतो काही प्रकाश पडतो का डोक्यात!
|
Storvi
| |
| Monday, July 24, 2006 - 3:44 pm: |
|
|
Ashish, your writing invokes introspection. Keep going, I derive a lot from it, on a personal basis....
|
Paragkan
| |
| Tuesday, July 25, 2006 - 2:29 pm: |
|
|
agree with Sto !
|
Bee
| |
| Wednesday, July 26, 2006 - 6:01 am: |
|
|
This is very interesting Ashish. If u get time can u pl write AruNee's story?
|
|
चोखंदळ ग्राहक |
|
महाराष्ट्र धर्म वाढवावा |
|
व्यक्तिपासून वल्लीपर्यंत |
|
पांढर्यावरचे काळे |
|
गावातल्या गावात |
|
तंत्रलेल्या मंत्रबनात |
|
आरोह अवरोह |
|
शुभंकरोती कल्याणम् |
|
विखुरलेले मोती |
|
|
|
हितगुज गणेशोत्सव २००६ |
|
|